Är informationsavdelningen överflödig i en webb 2.0. organisation?

Jag tycker det är kul med företag som verkligen går in för att använda sig av populära sociala webbtjänster. Nasa:s alla tjänster eller Govfresh som samlar alla sociala webbaktiviteter från den Amerikanska regeringen. Eller Dell som hävdar att de sålt för 3 miljoner dollar på Twitter (genom Twitterexklusiva erbjudanden).

Sedan kom nyheten om att KK-stiftelsen i stort avvecklar sin informationsavdelning, och jag började fundera. Troligtvis upphör inte KK-stiftelsen med att försöka nå ut och påverka och sprida sina initiativ. Det är nog bara andra som ska göra det. Nå ut via andra kanaler och medier. Anställda med andra huvuduppgifter än information förväntas ändå göra sin röst hörd (och nu pratar jag inte längre om KK-stiftelsen, vars incitament för mig är helt okänt). Betyder det att kommunikationsvetenskap är en e-kompetens som vi förväntas behärska? Och vem ska stå för strategin? IT-avdelningen?

Jag tror att de unga vuxna som nu träder in på arbetsmarknaden verkligen är uppkopplade dygnet runt. Hur många stänger av sin mobiltelefon på natten? Att kolla sin e-post på bussen till jobbet är att komma väl förbered – att redan ha gjort prioriteringarna innan arbetsdagen börjar. Och finns inget brådskande, så kan dagen inledas med att jobba på ett café utanför kontorets väggar. Vore det inte en dröm att alltid få arbeta i de miljöer som känns kreativa? Det är ingen teknisk omöjlighet utan en organisatorisk.

 Men, och åter till ämnet, kan denna ständiga awareness och spridning ersätta den taktiska, eftertänksamma kommunikation som informationsavdelningarna står för? Jag tror inte det, men jag tror att informationsavdelningarna ska leda och uppmuntra utvecklingen – då kan de ta en strategisk roll.

Annonser
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: