Kommentar till DN:s kritik mot distansutbildningarnas kvalitet

En ledarartikel i DN kritiserar bristen på student-student interaktion i distanskurser och menar att studenternas kunskapsbildning blir lidande.

Det är förståss ett sakfel att tro att inte kunskap kan konstrueras i virtuella möten (DN nämner chattrum och webbkameror). Det är säkert medvetet provokativt från artikelförfattaren (som f.ö. är anonym?). Faktum är att det både finns teknik och pedagogiskt kunnande på våra lärosäten för att utmana distansstudenterna och deras lärande. För fortfarande är det – precis som i campus kurser – upp till studenten själv att verkligen ta till vara på möjligheten som ges. Det är bara fler förutsättningar som ska finnas: bra IT-stöd, e-kompetens och pedagogiskt kunnande hos lärarna, e-kompetens hos den studerande…

Om allt är som det ska. Förhoppningsvis är det så i de flesta distanskurser. Men det finns tyvärr undantag. Det finns institutioner som inte satsar på att sprida pedagogiska tankar och som inte förser sina distanslärare med bra verktyg och konsultativ hjälp. Det finns kurser som inte ställer krav på sina studenter – som inte ens har någon betygsgrundande inlämningsuppgift. Likväl som det finns campuskurser som inte håller måttet. Men till skillnad från en dålig campuskurs kan inte de studerande i den dåliga distanskursen snacka av sig i korridoren efter föreläsningen eftersom inte korridoren finns.

Jag tror DN är ute efter att provocera och hoppas att det lyckas skapa en debatt om hur distanskursernas kvalitet ska säkerställas.

Mer läsning:

Annonser
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: