Nätbaserat lärande och dess roll i högre utbildning

Det har blivit dags att uppdatera förkortningen IT till att betyda interaktionsteknik, och den första högskolan som gör det har allt att vinna. IT-stödd distansutbildning och e-learning har funnits ett tag nu och inneburit i de flesta fall ett digitalt informationsförmedlande i olika former, bild, film, ljud m.m. Men för att nätutbildningarna ska få hålla samma kvalitet som de på campus och nätstudenter ska ha samma förutsättningar som campusstudenter så måste man fokusera på interaktionen, den sociala webben.

Det finns förebilder och inspiration att hämta. Aberta universitetet i Portugal har genomfört en digital revolution och gått från traditionellt universitet till att tänka IT-stödd distansutbildning för samtliga sina kurser vare sig studenten går på campus eller inte. Även lärosäten i Sverige har påbörjat tankearbetet. Mittuniversitet ökar sitt stöd och vill skapa en digitalare profil. Dalarnas högskola har kommit lång med tankarna på ett eget DU-tube t.ex. Och med Högskoleverkets utredning kan man få tips på hur man kan se på kvalitet.

Målet för [org.namn] skulle kunna vara den högskola i som kommit längst med sin e-integrering, varför inte 24timmarsuniversitetet, med en kvalitetsstandard och webbaserat e-campus. Studenterna ska ha tillgång till allt som gäller deras studier och studieadministrativa delar via e-campus.

Vägen dit är en kartläggning över de webbingångar som finns idag samt vilka som kommer att behövas i framtiden. Samtidigt måste en allmän universitetsstrategi arbetas fram, där delarna tekniskt stöd, pedagogik med mera ingår. En universitetskurs i att lära ut med IT-stöd obligatorisk för all undervisandepersonal kan vara en bra idé. Ett studiebesök på Universidade Aberta som gjort motsvarande process på 2 år(!) är också det en bra idé.

Andra steget är att lärarna kompetensutvecklar sig samt att den tekniska infrastrukturen byggs. Alla system som används på universitet bör ha webbingång från ett och samma ställe, alla på universitetet (lärare, personal, studenter) kan ha en avatar med personlig presentation. E-campuset bör även ha digitala klassrum (e-mötesrum dit man kopplar funktionalitet som marratech, stöd för kollaborativt skrivande etc). Samarbetsstödet i e-campus måste vara i framkant för att motivera användning. Man kan tänka sig ett system där man kopplar in marknadens webbverktyg, man skulle då t.ex. inte dela ut e-postadresser till alla studenter utan låta dem länka in egna privata eller aktivera universitetets e-posttjänst.

Allt kursmaterial ska sedan produceras för e-campuset, presentationer lägga in direkt och visas via e-campus även i den traditionella campusundervisningen. Lärarna måste ha tillgång till tekniskt och pedagogiskt stöd.

För att åstadkomma detta behöver rektor prioritera strategin och stödja arbetet med en ordentlig budget, it-chefen måste arbeta ännu mer verksamhetsstödjande och tillsammans med enheter för interaktivt lärande mobilisera en tekniskstödfunktion. Den IT-pedagogiska enheten bör leda arbetet och vara beställare av kursen för lärarna och e-campuset, dessutom arbeta med en pedagogisk stödfunktion (tillsammans med ovan nämnda tekniska stödfunktion).

Annonser
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: