Målgruppsanpassning av webbsidor – ur pedagogiskt perspektiv

Webbplatser är som vi vet kommunikationskanaler mellan en avsändare (hädanefter benämnt som organisationen) och dess intressenter. Ett vanligt problem är att en organisationswebbplats är strukturerad efter hur verksamheten är organiserad; alla avdelningar har sina sidor etc. istället för att försöka ta reda på vad besökarna vill ha.

Större webbplatser kan behöva arbeta med målgruppsanpassningar. Att försöka ge besökaren det som hon vill ha eller behöver. Det vanligaste exemplen på det är webbshopparnas rekommendationer typ ”gillade du det här gillar du kanske också…”. Ur ett pedagogiskt perspektiv är det handlar det också om att möta användaren (den lärande) i den situation denne befinner sig. Fast mer åt det behovsstyrda än åt vad den lärande kan tänkas gilla.

Inom högre utbildning handlar kan det handla om att beskriva andra forskare/författare och visa att det som presenteras här och har bäring på tidigare teorier eller liknande.

Tekniskt sätt är metamärkning av innehåll kopplat till en bra målgruppsanalys nyckeln. Vet man vilka sina användare är (som i en LMS eller på ett intranät) är det ännu enklare. Att aktivt kategorisera sitt webbinnehåll och arbeta med fokusgrupper inom varje identifierad målgrupp som hjälper redaktörerna värdera innehåll ökar värdet av besöket på webbplatsen. Sociala webbsidor har ytterliggare dimensioner där besökarna kan bygga sitt eget innehåll (detta kan dessutom ligga till grund för målgruppsanalyser). På en högskola skulle man kunna koppla användarnas slagningar i biblioteksdatabaser och tidskriftssamlingar mot vilka kurser de läser och kanske tillslut hoppa över kurslitteraturen.

I slutändan är målgruppsanpassning av innehåll och användbarhet delar av hur man pedagogiskt använder sina webbresurser.

(Bildkälla: http://leewoodard.com/anent/arbetsprover/foto/33.gif)

Annonser
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: