Buzz-faktorn minskar kring Second Life

Jag hör allt färre som engagerat pratar om Second Life som lärande miljö/lärplattform. Det är fortfarande många univertsitet som testar och förlägger sina (ofta lekfullare) kurser dit. Och visst finns direkta fördelar inom t.ex. språkämnen och olika ämnen med fokus kring (digital) socialisation. Det finns också hyfsade exempel på kurser med historiska inslag där man byggt upp miljöer m.m. (att man sedan kan flyga därifrån är väl en annan femma).

Jag hävdade aningen provokativt på Online Educa 2007 att Second Life inte tillförde så värst mycket (http://swedishlearningspace.wordpress.com/2007/11/28/second-life-–-learning-as-in-1927/) och kanske visar det sig att det stämmer. Helt säkert är i alla fall att lärmiljön blir mer engagerande om kursdeltagarna får vara med och skapa kursen. Då kan de som vill vara med och bygga milljöer, konstuera t.ex. en hjärna där man vandrar runt bland synapser i kognitionsvetenskap, visualiserar genusperspektiv i antiken eller dansar salsa i spanska undervisningen (med spansktalande). Men först måste verktyget bli mycket mer användarvänligt, annars blir det en lekplats för redan frälsta – som det är idag.

Annonser
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: