Sökbeteende som planeringsverktyg?

Att samhället och Internet hör ihop bekräftas av att man tror sig kunna avslöja kommande influensaepidemier genom att analysera sökord och sökbeteende (IT i Vården, 2008-06-04). Detta vet förstås inte bara Svenska forskare, Google har redan försett värden med en bra källa till trendspaning: Google insights (http://www.google.com/insights/search/). Det är ganska svårt att specificera sin sökning (då måste man ju veta vad man letar efter), men för att kartlägga vad som är hett just nu är det oslagbart.  Nu finns alltså itne bara snackisar utan sökisar. De senaste 30 dagarna har världens sökisar varit: 1. Sarah Palin, 2. large hadron collider och 3.Google Chrome.

Annonser
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: