Använd bilder på människor för det viktigaste innehållet…

…och låt dem titta på det du vill dina besökare ska läsa. James Breeze skriver på sin blogg (http://usableworld.com.au/) om en eyetracker studie som tydligt visar att vår uppmärksamhet dras till ansikten (bilder på ansikten). Det kanske inte är så konstigt – vi vet ju hur effektivt bilder är och att de bilder med människor på är mer effektiva än dekorbilder. Nytt för mig var att vi faktiskt kan påverkas att titta på textuellt innehåll beroende på vart personen på bilden tittar. Samma beteende som i verkliga livet alltså (tänk det gamla practical joket där man stirrar uppåt och får andra att ställa sig bredvid och titta). Följ länken nedan och testa själv på James bilder – ett helt mänskligt beteende som också fungerar på webben!

http://usableworld.com.au/2009/03/16/you-look-where-they-look/

About these ads
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: